Den tyska malmångaren S/S Piteå avgick från Stockholm en lördagskväll i oktober 1915. Hennes hemmahamn var Hamburg och hon tillhörde Gehrckens rederi där. Hon var på 1159 bruttoton och byggd 1902 på Helsingörs Jernskibs-og Maskinbyggeri A/S i Helsingör. Vid niotiden på söndagsmorgonen när hon kommit upp i Öregrundsgrepen kom två ryska ubåtar varav den ena gav eld. Kaptenen slog stopp, vände sedan aktern mot u-båten och till sist satte direkt kurs mot land. Det gjorde att de genom ”den okända farleden till Ängskär” och de kunde ta sej mot land. Ångaren kom i säkerhet bakom skäret medan u-båten gick ut och lade sej på vakt. Vittnet/sagesmannen på land rodde ut och gick ombord på Piteå.
Från Piteå uppger man att man iaktog hur en annan ångare, som var trälastad, blev stoppad av u-båten med några skott. Den blev även bortförd av u-båten. Piteås skador inskränkte sej till några bottenskrapningar från den grunda farleden. Det finns också uppgifter om att Piteå gick på grund.
I UNT kunde följande notis läsas angående ångaren Piteå och u-båten.
Det skrivs också om lotsångaren Gefle som gick ut tfrån Örskär för att hjälpa ångaren Piteå som skulle ha grundstött. Ett vittne uppger att Piteå ej gick på grund utan bara hade grundkänning.
Vid elvatiden kom den tyska ångaren Gerda With norrifrån. En av ubåtarna gav stoppsignal och sköt fem skott varav Gerda With stoppade. Ubåten tog med sej ångaren ut till havs där den sänktes efter att besättningen hade fått gå i livbåtarna.
Dagens Nyheter 25/10 1915
Frida Josefina Lood skriver ett ”Kåseri” som är tänkt att skickas in till och publiceras av ICA-kuriren. Det handlar om krigshändelser utanför Skaten och Klubben.
“Kåseri”
Ica-kurirens redakton
721 85 Västerås
Ett minne från Havet.
Det hände i början av första Världskriget.
1914 eller 1915 i Okt. månad.
Detta hände på norra Upplandskusten Hållnäs kust.
Det var en Söndag morgon, det började med en väldig kanonad ut till havs. Jag klättrade då upp på taket till
vårt hus där jag intill skorstenen med en kikare fick då se en hel kovoj med båtar, först ett Svenskt krigsfartyg och sist
i kovojen ett krigsfartyg efter kovojen.
Bland fartygen var flära Tyska, beskutningen kom från en okänd Under vattensbåt som dök upp helt plösligt intill kovojen.började beskjuta en Tysk båt som den sänktes
vill minnas att bar namnet “Gärda vett”.
jag säg först aktern sedan fören och allt försvann
i djupet. Besettningen blev räddad av en Svea båt som var med i kovojen, ej nog med detta
Sedan började Undervattensbåten, att besjuta
och förfölja en annan Tysk båt. som för full maskin
satt kurs på Ängskär klubb förföljd av
Undervattensbåten. med kulorna smattrande
runt omkring och en del studsade mot skrovet
att de klarade sig in till klubben gick på
fel sida om en prick så de blev nogon skada på
botten. det var 17 båtar i kovojen.
De andra båtarna gick för full maskin en del
vände gick in till öregrund de andra till skutskär
O vad vi var rädda. Båtarna signalerade på
Lots, ingen vågade sig ut där, som det sköts så.
Det var ett under att den Tyska båten klarade sig
in där och inte blev sänkt. Undervattensbåten
vände då, men var efter intill land.
Jag mins ej namnet på den Tyska båten, men det var
en stor båt. 2 st unga kaptener om bord, och
vad de var glada att de klarade sig fick sedan gå till varvet i Öregrund för undersökning av botten.
Ännu i denna dag slår denna syn så livligt för mig och jag Tycker mig höra skjutningen utifrån havet. Det är noget jag aldrig glömmer.
F.L.
Fru Frida Lood
33 51 Skaten
810 65 Skärplinge
Exakt avskrivet från Frida Loods Brev till Ica-kuriren
om det blev inskickat och publicerat vet jag ej
A-C G-H 18 maj 1996